niedziela, 22 grudnia 2024

Spektrum neurorozwojowe: nowe spojrzenie


Tekst ten został pierwotnie opublikowany w wersji rozszerzonej ze współautorką Agnieszką Chmiel na blogu Głos w Spektrum w dniu 29 listopada 2024 r. [link]

Tzw. „stany neurorozwojowe” w nowych kryteriach diagnostycznych (DSM-5 i ICD-11) występują razem, aby uwidocznić ich wspólne cechy. Około 15% populacji świata jest neuroróżnorodna i często doświadcza jednocześnie wielu trudności tego typu. Są to osoby ze spektrum autyzmu, z ADHD, mające specyficzne trudności w uczeniu się, niepełnosprawność intelektualną, albo też zaburzenia komunikacji, czy motoryki. Znacznie więcej, niż te 15% doświadcza tzw. problemów podprogowych, które są cechami wyżej wymienionych stanów.

Jednak w dalszym ciągu mamy sztywne granice, które określają i oddzielają tego typu problemy. Kryteria diagnostyczne dzielą poszczególne trudności rozwojowe na odrębne kategorie pomijając ich wspólne cechy i złożone powiązania. A przecież nawet każda z nich „wewnętrznie” jest bardzo zróżnicowana. Mamy niedostatek możliwości skutecznego określania współwystępowania, nakładania się teoretycznie odrębnych stanów oraz ich różnorodności w obrębie zaburzeń. Sztywne kryteria diagnostyczne nie rozpoznają również osób z podprogowymi, ale znacząco utrudniającymi funkcjonowanie objawami, a tacy ludzie mogliby skorzystać z wczesnego wsparcia.

Niedawno badacze i klinicyści zaczęli rozważać transdiagnostyczne spojrzenie na zaburzenia neurorozwojowe, zamiast skupiać się na pojedynczych rodzajach trudności. Ta nowa perspektywa może zrewolucjonizować sposób, w jaki identyfikujemy, oceniamy i wspieramy potrzeby osób neuroatypowych. Mówi się o wprowadzeniu koncepcji „spektrum neurorozwojowego”, które obejmuje wspólne cechy każdego z zaburzeń neuroodmiennych. Podejście to zakłada, że poszczególne osoby różnią się pod względem stopnia przejawiania tych cech, czyli nie wpychanie ludzi do szufladek z etykietami, czy też ustalanie „stopnia głębokości zaburzenia”, ale mniej zerojedynkowe uchwycenie wielowymiarowości problemów danej osoby. Takie stanowisko daje ponadto możliwość lepszego sposobu rozpoznawania dodatkowych trudności, które jednocześnie lub na późniejszych etapach życia dotykają większość osób neuroatypowych, a są zaniedbywane w diagnozie i wsparciu. Przekroczenie arbitralnego podziału może umożliwić korzystanie z bardziej dostosowanej pomocy w przypadku szerokiego zakresu trudności, jakich doświadczają osoby neuroatypowe.


niedziela, 1 grudnia 2024

Dysregulacja emocjonalna w ADHD: badania

Około 2,1% dzieci z diagnozą ADHD ma również zaburzenia nastroju (np. depresję), a 27,4% z nich ma zaburzenia lękowe. U połowy (51,4%) dzieci z silnymi objawami ADHD występują symptomy dysregulacji emocjonalnej, niezależnie od problemów poznawczych i motywacyjnych.

Dane z obrazowania mózgu: obszar pars orbitalis (część oczodołowa) był mniejszy u dzieci, które miały nasilone objawy ADHD i problemy emocjonalne. Pars orbitalis odgrywa istotną rolę w rozumieniu i przetwarzaniu emocji, komunikacji, a także w kontroli zachowania.

Źródło:
„Emotion dysregulation and right pars orbitalis constitute a neuropsychological pathway to attention deficit hyperactivity disorder”
Nature Mental Health, 13.05.2024 r.

poniedziałek, 18 listopada 2024

Maskowanie, kamuflaż, dostosowywanie się osób z autyzmem do otoczenia.

Kamuflaż to różne strategie stosowane przez osoby ze spektrum autyzmu aby ukryć swoje neuroatypowe cechy w sytuacjach społecznych. Te sposoby radzenia sobie mogą być nieświadome, jak i celowo wykorzystywane w relacjach z innymi.

Element, który bezpośrednio, niezależnie od indywidualnych czynników psychologicznych przyczynia się do wzmożonego maskowania to negatywne doświadczenia życiowe.
U osób z autyzmem, które często są ofiarami nadużyć i dyskryminacji powszechnie występuje lęk społeczny. Kamuflaż potencjalnie może być reakcją na traumę w związku z potrzebą bezpieczeństwa społecznego.

Źródło: „Examining an integrated path model of psychological and sociocultural predictors of camouflaging in autistic adults”
Autism, 27.07.2024 r.
tutaj

poniedziałek, 4 listopada 2024

Planszowa gra Dungeons & Dragons (TTRPG) jest korzystna dla osób z autyzmem

Badano doświadczenia dorosłych z autyzmem w grupach graczy. Gry stworzyły komfortowe środowisko, które umożliwiało pokonywanie obaw i pozwalało graczom nawiązać kontakty z innymi. Złagodziło ono negatywne emocje uczestników związane z interakcją społeczną i wyeliminowało potrzebę maskowania się, ponieważ byli w towarzystwie innych osób z autyzmem, które dzieliły wspólne zainteresowania.

Ukrywanie objawów autyzmu często spowodowane jest brakiem pewności siebie w komunikacji z innymi i niepewnością co do tego, jak ludzie będą ich spostrzegać.

Gracze byli zmotywowani do doświadczania więzi społecznych i bezpiecznych relacji w grupie, co zaspokajało ich pragnienie kontaktu z innymi. Zauważali jednak, że to jest trudne w codziennym życiu, poza sytuacją gry. Ciekawe byłoby wykorzystanie tego typu gier w pracy z grupami o mieszanych neurotypach, a także włączanie w fabułę postaci z neuroróżnorodną tożsamością. Taka sytuacja mogłaby zmniejszyć problem podwójnej empatii. Polega on na tym, że osoby z autyzmem i neurotypowe mają trudności we wzajemnym zrozumieniu swoich perspektyw.

Źródło:
„A critical hit: Dungeons and Dragons as a buff for autistic people”
Autism, 21.08.2024 r. (online)


wtorek, 15 października 2024

Badania podłużne: różne ścieżki rozwoju zachowań społeczno-emocjonalnych w autyzmie są związane z wiekiem stawianej diagnozy

Silne zróżnicowanie heterogeniczności (różnorodności) objawów autyzmu ma związek z wiekiem diagnozy. Najwcześniejsze oznaki autyzmu nie muszą wyraźnie ujawniać się w pierwszych trzech latach życia.

Wcześniejsza diagnoza: niższe zdolności społeczne i komunikacyjne we wczesnym dzieciństwie. Późniejsza diagnoza: zwiększone trudności społeczno-emocjonalne w okresie dojrzewania i korelacje genetyczne z ADHD, problemami ze zdrowiem psychicznym oraz traumą.

Źródło:
„An axis of genetic heterogeneity in autism is indexed by age at diagnosis and is associated with varying developmental and mental health profiles”
medRxiv The preprint server for Health Sciences, 02.08.2024 r. (online)

sobota, 5 października 2024

Wpływ leczenia farmakologicznego ADHD na jakość życia

Leki stosowane w ADHD powodują zmniejszenie głównych objawów. Pojawiają się też inne efekty: poprawa funkcji wykonawczych (pamięci roboczej, planowania i organizacji działania). Ponadto zarówno leki stymulujące, jak i niestymulujące są skuteczne w poprawie jakości życia u osób z ADHD. Efekty są umiarkowane (lepsze w przypadku leków stymulujących), jednak istotnie skuteczniejsze niż placebo.

Źródło:
„Systematic Review and Meta-Analysis: Effects of Pharmacological Treatment for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder on Quality of Life”
Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 29 maja 2024 r. (online)

środa, 25 września 2024

Wczesne funkcjonowanie sensomotoryczne dzieci z autyzmem

Nietypowe funkcjonowanie sensomotoryczne (wzorce ruchu) u małych dzieci z autyzmem wiąże się z niższym IQ. Wyższy iloraz inteligencji w autyzmie wiąże się z typowymi cechami motorycznymi.

Gorsze funkcjonowanie sensoryczno-motoryczne jest kluczową cechą dzieci (w wieku do 30 miesięcy) z autyzmem i niskim IQ.

Cechy sensomotoryczne dzieci z ASD o wyższym IQ były niemal nieodróżnialne w porównaniu do tych, które rozwijają się w sposób typowy.

Praca terapeutyczna w przypadku małych dzieci z autyzmem o niższym IQ wymaga więc skupienia się na poprawie zarówno umiejętności sensomotorycznych, jak i poznawczych.

Źródło:
„Sensorimotor variability distinguishes early features of cognition in toddlers with autism”
iScience, volume 27 (9), 07 sierpnia 2024 r. (online)

niedziela, 15 września 2024

Podatność osób z autyzmem na doświadczenia traumatyczne (PTSD)

Osoby ze spektrum autyzmu mogą być szczególnie podatne na zespół stresu pourazowego (PTSD). Nawet łagodne czynniki stresujące, które zazwyczaj nie wpływają na innych (np. wejście do szczególnie hałaśliwego lub nieznanego miejsca) mogą wywołać u nich PTSD.

Wskazuje to na ich zwiększoną wrażliwość na doświadczenia traumatyczne. PTSD może nasilać niektóre cechy neuroatypowe, szczególnie powtarzalne zachowania (stimy).

Naukowcy odkryli w modelu zwierzęcym zmiany na poziomie komórkowym i strukturalnym w korze przedczołowej mózgu, z których wynika rozwój pamięci podobnej do PTSD u myszy z autyzmem. Przyczynia się to do zwiększonej wrażliwości na stres.

Obecnie trudno jest zdiagnozować PTSD u osób z autyzmem. Wczesne wykrywanie może mieć kluczowe znaczenie, zwłaszcza jeśli PTSD nasila podstawowe trudności związane z objawami spektrum autyzmu.

Źródło:
„Parvalbumin interneuron activity in autism underlies susceptibility to PTSD-like memory formation”
iScience, volume 27 (5), 15 kwietnia 2024 r. (online)
tutaj

niedziela, 1 września 2024

Ryzyko znęcania się w szkole jest nawet trzykrotnie wyższe u dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi

W badaniu hiszpańskim 35% dzieci z ADHD w wieku szkolnym doświadczyło jakiejś formy znęcania się lub wykluczenia społecznego.

Problem jest większy u dzieci z objawami z wszystkich trzech sfer: deficytem uwagi, nadpobudliwością i impulsywnością.

58% dzieci w wieku szkolnym z ASD, u których występują problemy z zachowaniem oraz trudności w interakcjach społecznych i komunikacji, czuło się wyobcowanych/wykluczonych.

W przypadku współistnienia tych zaburzeń pojawiało się silniejsze poczucie izolacji społecznej.

Znęcanie się ma długotrwałe konsekwencje i zwiększa poziom lęku w w interakcjach społecznych. Posiadanie diagnozy ASD i/lub ADHD, a także poczucie bycia ofiarą nasila problemy emocjonalne, również w przyszłości.

Źródło:
„Self-perceived bullying victimization in pre-adolescents on the autism spectrum: EPINED study”
Autism, 16 kwietnia 2024 r. (online)

wtorek, 5 grudnia 2023

Przewidywanie objawów związanych z ADHD u dzieci na podstawie danych prenatalnych i okołoporodowych

Dane dotyczące okresu prenatalnego oraz okołoporodowego, które są dostępne po urodzeniu dziecka mogą pomóc w rozpoznawaniu ryzyka rozwoju ADHD.

W niedawnym badaniu przeanalizowano dane prawie 10 000 dzieci w USA. Pochodziły one z ABCD (Adolescent Brain Cognitive Development). To długoterminowy projekt badania zdrowia dzieci. Naukowcy będą śledzić ich rozwój na przestrzeni wielu lat. Określą, w jaki sposób doświadczenia z dzieciństwa (takie jak sport, gry, media społecznościowe, niezdrowy sen i palenie) oddziałują na siebie nawzajem, jak również na zmieniającą się biologię dziecka, wpływając na rozwój mózgu, a także zdrowie, zachowanie, rozwój społeczny itp. Informacje prenatalne i okołoporodowe oraz lista kontrolna zachowania dziecka pochodziły z informacji od rodziców, gdy dzieci były w wieku 9–10 lat.
Zidentyfikowano 40 czynników, w tym np. płeć dziecka, wiek rodziców, komplikacje podczas ciąży lub porodu, narażenie dziecka w łonie matki na dym papierosowy itp. Naukowcy odkryli, że 17 z nich szczególnie było powiązanych z liczbą objawów ADHD w późniejszym czasie. Najważniejsze to: płeć męska, narażenie na dym papierosowy w okresie prenatalnym, rekreacyjne (okolicznościowo-sytuacyjne) stosowanie narkotyków (w dowolnym momencie ciąży i z dowolną częstotliwością), infekcja dróg moczowych lub niski poziom żelaza u matki.

Warto zauważyć, że czynniki prenatalne i okołoporodowe znacznie bardziej podwyższały prawdopodobieństwo problemów z uwagą u dzieci, których rodzice sami mieli duże trudności  tego typu, w porównaniu z tymi o umiarkowanym lub niskim stopniu ich nasilenia.

Oczywiście na podstawie takich informacji nie da się przewidzieć, u kogo rozwinie się ADHD w dzieciństwie. Jednak może to pomóc w określeniu, które dzieci najbardziej potrzebują wsparcia, szczególnie w połączeniu z identyfikacją innych czynników, takich jak genetyka lub historia rodziny i środowisko na początku życia.

Źródło:
„Predicting childhood ADHD-linked symptoms from prenatal and perinatal data in the ABCD cohort”
Development and Psychopathology, 22 marca 2023 r.