O tym
problemie szerzej pisałem w październiku 2011 r.
Badania
in vivo pokazują związek poddawania płodów myszy klinicznie
istotnym dawkom ultradźwięków, ze zmienionymi procesami uczenia,
pamięci oraz zmianami w neuroanatomii u tych myszy.
Wyniki
badań prowadzonych w University
of Washington w Seattle sugerują,
że ekspozycja płodu na ultradźwięki związane z badaniem
diagnostycznym może zmienić typowe zachowania społeczne u młodych
myszy.
Zastosowano
30 minut diagnostyki USG u ciężarnych myszy w 14,5 dniu płodowym.
Następnie badano zachowania społeczne u samców w 3 tygodnie po
urodzeniu. Myszy poddane wcześniej ekspozycji na ultradźwięki były
istotnie mniej zainteresowane interakcjami społecznymi w porównaniu
do grupy kontrolnej. Prezentowały natomiast większą aktywność,
ale tylko w obecności nieznanych myszy.
Istnieją
oczywiście znaczące różnice między narażeniem myszy i ludzi w
czasie diagnostyki USG, dlatego wymaga to dalszych badań. Kolejne
prace powinny uwzględniać te różnice, jak również wyjaśnienie
mechanizmów i funkcjonalnych skutków oddziaływania ultradźwięków,
stosowanych w diagnostyce medycznej, na rozwijający się mózg.
Źródło:
„Mice
Exposed to Diagnostic Ultrasound In Utero Are Less Social and More
Active in Social Situations Relative to Controls”
Autism
Research, 18 listopada 2013 r. (on-line)
tutaj