Wracam na blog po bardzo, bardzo długiej przerwie...
Do
tej pory nie było systematycznych prób scharakteryzowania
neuroanatomicznych różnic leżących u podstaw różnych profili
zachowań obserwowanych u dziewcząt i chłopców z autyzmem. Badacze
ze Stanford University School of Medicine badali nasilenie objawów
związanych z ograniczonymi i powtarzającymi się zachowaniami u 128
dziewczynek oraz 614 chłopców z autyzmem dobranych pod względem
wieku (od 7 do 13 lat) i poziomu rozwoju umysłowego (IQ powyżej
70). Wykorzystano dane z National Database for Autism Research
(NDAR). Następnie analizowano nasilenie tych objawów oraz dane
obrazowe grupy 50 dzieci z autyzmem (25 dziewczynek, 25 chłopców) i
38 dzieci o typowym rozwoju (19 dziewczynek, 19 chłopców) uzyskane
w badaniu Autism Brain Imaging Data Exchange (ABIDE).
Oba
zestawy danych (NDAR i ABIDE) pokazały, że u dziewczynek mamy do
czynienia z podobnymi, w porównaniu do chłopców, deficytami w
umiejętnościach społecznych i komunikacyjnych, natomiast występuje
istotnie mniejsza ilość ograniczonych i powtarzających się
wzorców zachowań.
Dane
obrazowe dostarczyły ciekawych informacji o różnicach w strukturze
mózgu w zależności od płci. Dotyczyły one budowy kory ruchowej,
dodatkowego pola ruchowego oraz części móżdżku. Obszary te
związane są z aktywnością ruchową i planowaniem motorycznym.
Wiele powtarzalnych zachowań posiada element ruchowy. Badania
pokazały, że poszczególne elementy systemu motorycznego są inne u
chłopców i u dziewczynek z autyzmem, co ma związek z różnicami w występowaniu zaburzeń behawioralnych. Te dwie grupy różnią się
więc zarówno cechami klinicznymi, jak i neurobiologicznymi.
Źródła:
"Sex differences in structural organization of motor systems and their dissociable links with repetitive/restricted behaviors in children with autism”
Molecular Autism, vol. 6 (1), 04 września 2015 r.
ScienceDaily, 03 września 2015 r.