W
badaniu mierzono poziom kortyzolu w ślinie u 42 dzieci z autyzmem w
trzech różnych okresach: przed, następnie w trakcie wprowadzania
psa-pomocnika do rodziny dziecka oraz krótko po jego usunięciu z
domu.
Kortyzol
- hormon wytwarzany przez korę nadnerczy, wywiera szeroki wpływ na
metabolizm, określany jest jako “hormon stresu” (m. in. powoduje
zwiększenie stężenia glukozy we krwi co jest wskazane w reakcjach
zw. z sytuacjami stresowymi).Największe
jego stężenie występuje rano, w ciągu pierwszych 30 min. po
przebudzeniu. Jest to naturalny sposób radzenia sobie organizmu z
nagłym zapotrzebowaniem na glukozę. Poza tym pozwala złagodzić
stres związany z wybudzeniem.
Badacze
doszli do wniosku, że wprowadzenie psów miało wyraźny wpływ na
poziom kortyzolu u dzieci, a także na zmniejszenie liczby
destrukcyjnych zachowań.Przed
wprowadzeniem psów stwierdzono u
dzieci 58% wzrost kortyzolu rano, którego poziom zmniejszył się do
10%, gdy psy były obecne w domu. Wzrost stężenia kortyzolu rano
podniósł się do 48%, gdy psy zostały usunięte z rodziny.Nie
stwierdzono zmian w średnim dobowym poziomie wydzielania tego
hormonu.Ponadto
w trakcie eksperymentu rodzice wypełniali kwestionariusz dot.
zachowań swoich dzieci przed, podczas pobytu i po usunięciu psa.
Przeciętnie rodzice notowali 33 problematyczne zachowania przed
pobytem psa, a 25 podczas kontaktów dziecka ze zwierzęciem.Wielu
rodziców i terapeutów zna oraz obserwuje psychologiczne korzyści,
które daje ich dzieciom kontakt ze zwierzętami. Tutaj mamy
konkretny, biochemiczny dowód (kortyzol jako marker stresu)
potwierdzający
zalety związane z przebywaniem osób autystycznych np. z psami.Nie
są to pierwsze badania poziomu kortyzolu u osób z zaburzeniami ze
spektrum autyzmu.
W
2009 r. u dzieci z zespołem Aspergera wykryto
nieprawidłowości w wydzielaniu tego hormonu. Nie występuje u nich
poranny “zastrzyk” kortyzolu, co może powodować nasilenie
problemów w adaptacji do otoczenia.
Źródło:
Psychoneuroendocrinology,
wrzesień 2010, vol. 35 (8)
tutaj
Przyczyny zaburzeń ze spektrum autyzmu są złożone. Jednakże ich biologiczne podłoże jest już czymś oczywistym. Uznaje się, że pod wpływem interakcji genów i czynników środowiskowych mechanizmy neurobiologiczne powodują niewłaściwy rozwój, a w związku z tym zaburzone funkcjonowanie mózgu. We wczesnym dzieciństwie skierowuje to rozwój małego człowieka niejako na niewłaściwy tor. Tutaj znajdziesz subiektywny przegląd obiektywnych informacji naukowych oraz dyskusji prowadzonych w tym obszarze.