Badacze
z Kennedy Krieger Institute w Baltimore w przeglądzie danych
pokazują, że dziewczynki otrzymywały diagnozę całościowych
zaburzeń rozwoju średnio w wieku 4 lat, natomiast chłopcy – 3,8
lat. Podobnie było z diagnozą zespołu Aspergera: dziewczynki
średnio w wieku 7,6 lat, chłopcy – 7,1 lat. Wykorzystano dane z
Interactive Autism Network (Kennedy Krieger Institute). Ponadto
dziewczynki miały bardziej wyraźne trudności z poznaniem
społecznym – zdolnością do interpretowania sygnałów
społecznych. Chłopcy prezentowali natomiast więcej objawów w
obszarze nieprawidłowych wzorców zachowań – manieryzmy i
stereotypie oraz ograniczone zainteresowania. Starsi chłopcy, w
wieku 10-15 lat, mieli również większe problemy z rozpoznawaniem
sygnałów społecznych i posługiwaniem się językiem w sytuacjach
interpersonalnych.
Wynika
z tego, że dziewczynki z autyzmem różnią się od chłopców w
kluczowych objawach i zachowaniach, szczególnie związanych z
interakcjami społecznymi. Ważne jest ustalenie, czy mniej
rozpoznawalne objawy u dziewczynek prowadzą do opóźnień w
diagnostyce autyzmu.
Wyniki
badań zostały przedstawione przez dra Paula Lipkina 28 kwietnia
2015 r., na dorocznym spotkaniu Pediatric Academic Societies (PAS) w
San Diego.
„Gender
Differences in Diagnosis and Social Characteristics of Children With
Autism (ASD) from a US Registry”
American
Academy of Pediatrics, 28 kwietnia 2015 r.
ScienceDaily,
26 kwietnia 2015 r.