W
nowym badaniu wyodrębniono trzy grupy dzieci w wieku od 6 do 36
miesięcy: wczesne-ASD (28 dzieci, które otrzymały diagnozę w
wieku 14 mies.), późne-ASD (26 dzieci, które nie spełniały
kryteriów autyzmu w wieku 14 mies.) i bez ASD (181 dzieci, które w
ogóle nie otrzymały diagnozy). Obie grupy z ASD miały już
diagnozę w wieku 36 miesięcy. Wszystkie były obserwowane w wieku
6, 14, 18, 24, 30 i 36 mies. przy pomocy tzw. „złotego standardu”
(narzędzia ADI-R i ADOS) pod względem umiejętności społecznych,
językowych i motorycznych.
Poniżej
przedstawiam porównanie grup.
Wczesne
ASD i późne ASD.
W 14 i 18 mies.
grupa wczesne-ASD wykazywała znacznie niższy poziom rozwoju
ekspresji językowej i umiejętności społecznych niż grupa
późne-ASD. W 24 mies. rozbieżność między grupami zniknęła ze
względu na rosnące problemy dzieci z grupy późne-ASD. W 30 i 36
mies. nie było już żadnych widocznych różnic pomiędzy obu
grupami.
Wczesne-ASD
i nie-ASD.
W 6 mies. obie
grupy prezentowały porównywalny poziom rozwoju. W 14 mies.
wczesne-ASD odbiegała od nie-ASD w zdecydowanej większości
mierzonych obszarów rozwoju. Różnice te utrzymały się do 36
mies.
Późne-ASD
i nie-ASD.
W 6 mies. obie
grupy przejawiały porównywalny poziom rozwoju. W 14 mies. wyniki
grupy późne-ASD były znacząco niższe w niektórych
umiejętnościach motorycznych i językowych. W 24 i 36 mies. grupa
późne-ASD prezentowała się gorzej praktycznie we wszystkich
badanych umiejętnościach.
Niezależnie
od diagnozy, rozwój dzieci z autyzmem i bez niego jest w badaniach
klinicznych podobny w wieku sześciu miesięcy. Utrata umiejętności była większa w grupie wczesne-ASD w stosunku do późne-ASD w okresie 14-24 mies., ale porównywalna już w wieku 36 mies. Plateau i regres rozwojowy nastąpił u niektórych dzieci z ASD niezależnie od czasu rozpoznania. Wyniki te wskazują na fazę przedkliniczną autyzmu.
Dr Rebecca
Landa, główny autor badania i dyrektor Center for Autism and
Related Disorders w Kennedy Krieger Institute (Baltimore) zauważa,
że wzorce spowolnienia i obniżenia poziomu rozwoju dzieci z ASD
wystąpiły w czasie, gdy rodzice zgłaszali pierwsze obawy co do
jego prawidłowości. Subtelność wczesnych objawów i stopniowe
przejście od typowego rozwoju mogą nie zostać wykryte przez
rutynowe badania w czasie standardowej wizyty. Dlatego niepokój i
relacje rodziców wymagają troski i uwagi ze strony specjalistów.
Źródła:
Child
Development, 30 października 2012 r. (on-line)
ScienceDaily,
30 października 2012 r.